WMS + PrestaShop + automatyczne tworzenie listów

WMS + PrestaShop + automatyczne tworzenie listów

PrestaShop zazwyczaj jest używana do obsługi konkretnego sklepu internetowego a zamówienia składane przez tą platformę przekazywane są do innego systemu. Nic nie stoi na przeszkodzie jednak, aby PrestaShop stała się centralnym punktem firmy.

Jeden z klientów posiadał tak skonstruowany system, że zamówienia ze wszystkich kanałów wprowadzane były do tej platformy. Procesy magazynowe były wspierane przez system WMS wpięty do Presty, więc proces był obsłużony aż do momentu spakowania paczki. Pozostawało jeszcze jedynie przygotowanie etykiety przewozowej, naklejenie i powiadomienie odbiorcy o przesyłce.

Automatyczne tworzenie listów po zmianie statusu w PrestaShop

Jako że wsparcie procesu kompletacji i pakowania było przeprowadzane przez WMSa i to ten system przekazywał informację o gotowości paczki do platformy PrestaShop, to nie było konieczności integracji z systemem magazynowym, tylko wystarczyło podłączyć się do sklepu internetowego.

PP Etykieta w tym przypadku miała za zadanie automatycznie wyszukiwać zamówienia o odpowiednim statusie i próbować przygotować do nich listy przewozowe.

Jeżeli podczas przygotowania etykiety kurierskiej nie wystąpiły żadne błędy, PP Etykieta drukowała ją na drukarce i ustawiała odpowiedni status w PrestaShop. Wstawiany  był też numer listu przewozowego, dzięki czemu platforma sklepowa  mogła przekazać ten numer kupującemu.

W przypadku wystąpienia błędu następowała zmiana statusu na inny, dedykowany takim sytuacjom oraz umieszczany był stosowny komunikat. Problem mógł wynikać z błędnych danych adresowych lub problemu z wydrukiem, więc operator sprawdzał przyczynę oraz podejmował stosowne akcje. Rozwiązywanie takich przypadków zależało od problemu i operator samodzielnie decydował czy wystarczy poprawić dane wprowadzone przez kupującego w Preście, czy uruchomić ręcznie przygotowanie listu z uprzednią edycją danych, czy też spróbować ponownie zmienić status zamówienia na taki, który powodował kolejną próbę automatycznego wystawienia listu do zamówienia PrestaShop.

A na koniec dnia ….

Na koniec dnia pracownik klienta filtrował sobie wszystkie zamówienia, które były poprawnie przetworzone (posiadały odpowiedni status) i zmieniał go na taki, który był spięty z funkcją powiadamiania klienta (w tym powiadomieniu umieszczony był numer listu).

Oczywiście przed przyjazdem kuriera odbierającego przesyłki, klient drukował manifest z naszego programu, bez konieczności logowania się do portali przewoźników.

Realizacja techniczna

Technicznie utworzony był widok na bazie PrestaShop, w którym zawarta była częściowa logika pobierania danych o zamówieniach, danych referencyjnych Allegro, czy też danych potrzebnych do wytypowania odpowiedniego konta przewoźnika.

Dodanie do tego dodatkowej tabelki z logami, która docelowo miała być widoczna z poziomu platformy PrestaShop, oraz przekazywanie statusu utworzenia listu bezpośrednio do danych zamówienia, pozwoliło na tworzenie zawsze aktualnej listy pozycji dla których należy przygotować etykietę.

Z perspektywy użytkownika

Z perspektywy operatora wykonującego kompletację, proces w większości przypadków działał w tle i mógł być niezauważalny. Po zmianie statusu zamówienia w systemie WMS czy panelu Presty, po kilku sekundach drukowała się etykieta, która była naklejana na paczkę i przekazywana do wysyłki. Dopiero jak nie udawał się wydruk, trzeba było sprawdzić przyczynę i odpowiednio zareagować używając aplikacji.

W razie jakby występowało dużo problemów z danymi (np. adresami wpisywanymi przez kupujących), na przyszłość pozostawiona była możliwa do wdrożenia ścieżka, w której to system WMS uruchamiałby na konkretnym stanowisku przygotowanie listu z otwarciem okna programu, na którym operator mógłby od razu nanieść jakieś poprawki.