Drukowanie etykiet kurierskich jest codziennością dla całej branży e-commerce. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, sprzedaż na Allegro / Ebay / Amazon czy innych marketplace, musisz jakoś dostarczyć swój produkt do odbiorcy. W tym artykule opowiemy jak optymalnie realizować druk etykiet kurierskich, ale też wydruk etykiet zastępczych czy towarowych bezpośrednio z Twojego systemu.
Automatyczny druk etykiet
Często współpracujemy z niewielkimi firmami, które generują etykiety kurierskie ręcznie, przepisując dane odbiorcy do systemów przewoźników. To największy błąd popełniany przez początkujących sprzedawców e-commerce.
Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań umożliwiających zautomatyzowanie wydruku etykiety. Niemalże do każdego systemu dostępne są dedykowane rozwiązania, stworzonych do wydrukowania etykiety kurierskiej bezpośrednio z Twojego systemu ERP, WMS czy z samego sklepu internetowego.
Minusem takich rozwiązań jest ich mnogość i często cena. Zaczynając sprzedaż w e-commerce najczęściej dostarczamy nasze produkty jednym kurierem. W takim przypadku instalujemy w sklepie wtyczkę tego kuriera, która rozwiązuje nam problem błędnych wysyłek oraz skraca czas przygotowania listu przewozowego.
Wraz ze wzrostem firmy możemy jednak wpaść pułapkę. Któregoś dnia okazuje się, że mamy trzy sklepy w sieci i kilkanaście wtyczek do drukowania etykiet kurierskich. Każdą trzeba aktualizować, serwisować i opłacać. W takim przypadku warto przesiąść się na oprogramowanie, które integruje wielu kurierów i umożliwia drukowanie etykiet kurierskich w jednym miejscu.
Czytaj więcej o automatycznym wydruku etykiet kurierskich!
Na czym drukować etykiety?
Na początkowym etapie rozwoju firmy można drukować cztery etykiety na karce A4 na zwykłej, najtańszej drukarce atramentowej. Wydrukowane etykiety przycinamy nożyczkami i przyklejamy do opakowania za pomocą samoprzylepnych kieszeni, zwanych często kangurkami czy przylgami kurierskimi.
Warto jednak pamiętać, że jest to jedynie rozwiązanie tymczasowe i gdy tylko pojawi się taka okazja, warto zainwestować w drukarkę etykiet. Używana drukarka termiczna kosztuje kilkaset złotych, więc nie jest to ogromny koszt, a jej zalety są spore. Przede wszystkim wydruk trwa chwilę, a dodatkowo nie trzeba rozcinać etykiet kurierskich i pakować ich do kangurków, bo wydrukowane etykiety są samoprzylepne.
Wybór drukarki nie będzie prostą sprawą, gdyż na rynku dostępnych jest sporo rozwiązań. Sugerujemy przed zakupem skontaktować się ze specjalistą lub przyjrzeć się ofercie kilku firm.
Jakie etykiety drukować na magazynie?
Przede wszystkim etykiety kurierskie, ale nie tylko. Dość często na magazynach drukuje się etykiety towarowe, które naklejane są na palety zawierające wyłącznie dany produkt. Mogą to być również wykazy towarów znajdujące się na danej palecie.
Etykieta własna
Innym rodzajem drukowanych etykiet są etykiety własne. Ich zawartość jest dowolna, choć najczęściej znajdują się na niej kod kreskowy i numer zamówienia, dla którego zostały wydrukowane. Szablon etykiety własnej może być dowolnie zaprojektowany, a drukujemy taką etykietę na przykład w przypadku, gdy nie mamy jakiegoś towaru na stanie, co uniemożliwia nam dokończenie kompletacji danego zamówienia. Etykietę własną naklejamy na karton, w którym brakuje towaru, a po uzupełnieniu stanów możemy do niej wrócić.
Czytaj więcej o automatycznym wydruku etykiety własnej!
Etykieta zastępcza
Drukowanie etykiet nie zawsze kończy się się sukcesem. W takim przypadku można wydrukować etykietę zastępczą zawierającą kod kreskowy zamówienia i nakleić ją na paczkę. W większych organizacjach pakowacz przekazuje tak oklejoną paczkę do osoby, która rozwiązuje problem i ponownie drukuje etykietę kurierską, którą zakleja etykietę zastępczą. Często jest to osobne stanowisko pracy, na którym pracownik nie zajmuje się pakowaniem, a jedynie rozwiązywaniem problemów i drukowaniem etykiet.
Czytaj więcej o automatycznym wydruku etykiety zastępczej!
Jak drukować etykiety bezpośrednio z ERP czy WMS?
Program PPEtykieta integruje się z dowolnym systemem bazodanowym, z którego może pobrać dane odbiorcy przesyłki (odbiorca i jego adres oraz dane przesyłki) i służy właśnie do drukowania etykiet. PPEtykieta pozwala wydrukować zarówno etykietę kurierską, jak i informacje o produkcie, kartę produktu czy jakąkolwiek inną informację dostępną w systemie na podstawie przygotowanego szablonu etykiety własnej.
Obsługiwane drukarki
PPEtykieta obsługuje wszystkie drukarki zainstalowane w Twoim systemie Windows. Plik etykiety możemy wydrukować na drukarce lokalnej lub sieciowej.
Informację o tym na której drukarce wydrukować etykietę możemy wyznaczyć na podstawie danych pobranych w Twojego systemu, na przykład mapując operatora realizującego zamówienia na jego drukarkę. Plik etykiety możesz również zapisać na dysku komputera, a następnie udostępnić online.
Co umieścić na drukowanej etykiecie
Na etykiecie własnej i zastępczej możesz umieścić dowolną treść dostępną w Twoim systemie źródłowym. Możesz też dowolnie wpłynąć na wygląd etykiet, począwszy od ich zawartości, poprzez układ elementów, aż po czcionkę i kolory.
Na kształt etykiety kurierskiej nie mamy już tak dużego wpływu, ale każdy przewoźnik udostępnia miejsca, w których możesz umieścić interesujące Cię elementy (np. uwagi, opis, mpk, zawartość itd.). O tym jakie informacje zostaną umieszczone na wydrukowanej etykiecie i w którym polu, decydujesz podczas konfiguracji naszego oprogramowania.
Drukowanie etykiet po zakończeniu kompletacji zamówienia
Nasza aplikacja umożliwia dodatkowo przeprowadzenie kompletacji dokumentu przed wygenerowaniem etykiety do druku.
Operator na swoim komputerze może uruchomić przygotowanie i wydruk etykiety kurierskiej nie tylko bezpośrednio z Twojego systemu. Udostępniamy aplikację okienkową, w której można podejrzeć dane dokumentu przed wydrukiem etykiety, edytować najważniejsze parametry przesyłki (w tym adres odbiorcy, usługi dodatkowe itd.), umieścić jakieś dodatkowe informacje na liście przewozowym czy nawet przeprowadzić kompletację dokumentu.
Program na ekranie komputera wyświetli listę produktów, które należy włożyć do paczki. Operator skanuje każdy produkt skanerem kodów kreskowych przed włożeniem go do paczki. Zeskanowane pozycje zmieniają swój kolor na ekranie. Po skompletowaniu całej listy, operator wybiera opcję drukuj etykietę, co kończy proces i wywołuje zaraportowanie o sukcesie do systemu źródłowego.